مطالب مرتبط:
استوری قشنگ احمدرضا عابدزاده در آستانه نوروز + عکس
پیام تبریک رییس جمهور آمریکا به مناسبت نوروز
پیام تبریک رییس جمهور آمریکا به مناسبت نوروز
عید نوروز و آغاز سال 1403 مبارک
نوروز نشان فضیلت و فرهیختگی نیاکانی است که در حوزه تمدنی نوروز می زیسته اند
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 فروردین 1403 ساعت 06:252024-03-21فرهنگي

نوروز را بهتر بشناسید 


دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند گفت: واژه عید بار معنایی متفاوتی دارد که برای عید نوروز استفاده می کنیم تا جشن نوروز و در اصل ریشه هایی از سنت های نوروز را به ما نشان می دهد و به جشن و یشتن برمی گردد.

- ایسنا/خراسان جنوبی دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند گفت: واژه عید بار معنایی متفاوتی دارد که برای عید نوروز استفاده می کنیم تا جشن نوروز و در اصل ریشه هایی از سنت های نوروز را به ما نشان می دهد و به جشن و یشن برمی گردد.

حامد نوروزی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند در گفت وگو با ایسنا بیان کرد: واژه جشن در زبان فارسی از واژه اوستایی (یسنه) گرفته شده که به معنای ستایش و پرستیدن و قربانی کردن است و در فارسی میانه نیز واژه به صورت (یشتن) یعنی جشن گرفتن به کار رفته و همینطور ستایش کردن و علاوه بر این واژه عید نیز در کنار جشن قرار می گیرد.

وی گفت: جشن ها در همه فرهنگ ها با دعا و نیایش همراه است به همین دلیل در فرهنگ ایرانی اسلامی نیز به همین ترتیب بوده از جمله در رسم نوروز زردشتیان و مسلمانان نماز خاص دارند.

نوروزی با بیان اینکه با رسیدن عید ملزومات وجود دارد، که شستسو، پاک بودن تن و پوشیدن لباس نو از جمله آن ها محسوب می شود، گفت: با فرا رسیدن عید همه آلودگی ها را کنار گذاشته و به صورت پاک و ب


برچسب ها: دانشگاه بیرجند - نوروز - ادبیات فارسی - فارسی - واژه - دانشگاه - ادبیات
آخرین اخبار سرویس:

نوروز را بهتر بشناسید 

نوروز را بهتر بشناسید